Deltagelse
Ved at deltage i netværket vil forskerne bl.a. kunne:
- Videndele og netværke med andre forskere på tværs af forskningsinstitutioner og uddannelsesområder.
- Medvirke til bedre formidling og anvendelse af forskningsresultater.
- Få mulighed for at samarbejde med praktikere om bl.a. nye ønsker, metoder og anvendelse af resultater.
- Foreslå og diskutere nye projekter og metoder.
Netværket forsøger at opretholde en tæt kontakt med Børne- og undervisningsministeriet med henblik på at få information om ministeriets planer inden for pædagogisk it og digitale læringsmiljøer.
Emner
Netværket kan bl.a. behandle følgende emner:
- Overblik over forskning i pædagogisk it, anvendelse af digitale læringsressourcer og didaktiske perspektiver på digitale læringsmiljøer.
- Information om ministeriets aktiviteter og planer omkring pædagogisk it og digital læring.
- Videndeling og mulighed for at netværke på tværs af universiteter, professionshøjskoler m.fl. og praksis.
- Præsentation og diskussion af forskningsprojekter og -resultater.
- Formidling og spredning af forskningsresultater til praktikere, herunder erfaringer omkring brug af forskningsresultater på skoler/institutioner og metoder til at styrke samarbejdet mellem forskere og praktikere.
- Identifikation og kvalificering af behov for nye forskningsinitiativer og projekter.
Deltagere
Netværket består af forskere og ph.d.-studerende på universiteter, professionshøjskoler, forskningsinstitutioner og lign., der i væsentlig grad beskæftiger sig med pædagogisk it og digitale læringsmiljøer inden for dagtilbud, grundskole og ungdomsuddannelser og videregående uddannelser.
Praktikere er ikke faste medlemmer af netværket, men inviteres til relevante aktiviteter. Det samme gælder andre interessenter.
Netværket udpeger 2-6 medlemmer (koordinationsudvalget), der mellem møderne kan sikre koordinationen. Koordinationsudvalget kan inddrage andre af netværkets medlemmer med henblik på tilrettelæggelse af netværkets møder.
eVidenCenter, Det Nationale Videncenter for e-læring fungerer som sekretariat for netværket.
Aktiviteter
Netværket dækker et bredt spektrum af emner og uddannelsesområder, og formen på de enkelte aktiviteter i netværket vil derfor variere alt efter formålet.
Eksempler på netværksaktiviteter:
- Temamøder om et afgrænset emne. Det kan fx være digital dannelse eller brug af it til at understøtte undervisningsdifferentiering på grundskoleområdet, hvor en eller flere forskere fremlægger forskningsresultater, der diskuteres med praktikere og andre forskere. Webinarer kan bruges som supplement til fysiske møder.
- Møder mellem en gruppe af forskere, hvor man fx kan diskutere ideer til nye projekter, input til politiske udspil, formidling af forskningsresultater, orientere hinanden gensidigt om status og planer
- Danmarks Læringsfestival kan udnyttes til formidling til en bredere kreds af praktikere, herunder temaer på tværs af uddannelsesområder.
Der forventes afholdt 2-3 møder om året.
Et af møderne kan holdes i forbindelse med Danmarks Læringsfestival, hvor flere forskere alligevel er oplægsholdere. Mødernes geografiske placering kan variere.
Medlemmernes persondata
Netværket (sekretariatet) indsamler – som følge af Persondataforordningen (GDPR) – alene oplysninger om medlemmerne for at håndtere netværkets aktiviteter og for at vise medlemslisten på web.
- Internt i netværket bruges følgende oplysninger:
- Navn, Titel, Institution, Mail, Telefon, Primære uddannelsesområder, Mødedeltagelse og Primært forskningsområde
- Eksternt på netværkets hjemmeside vises en medlemsliste med følgende oplysninger:
Netværket kan beslutte at vise yderligere oplysninger om medlemmerne eksternt, men det forudsætter tilsagn fra det enkelte medlem, hvortil oplysningerne henhører.