Referencer
Her kan findes reference i forbindelse med de emner, som forskernetværket beskæftiger sig med.
Her kan findes reference i forbindelse med de emner, som forskernetværket beskæftiger sig med.
På forskernetværksmødet den 6. september 2021 drøftedes dilemmaer og udviklingsmuligheder i datainformeret undervisning og uddannelser. Drøftelsens omdrejningspunkt var Learning Analytics, og hvad data betyder for undervisning og læring.
Her er en række relevante referencer:
Configuring the teacher as data user: publicprivate sector mediations of national test data af Helene Ratner, Bjarke Lindsø Andersen & Simon Ryberg Madsen, DPU, Aarhus Universitet
På forskernetværksmødet den 24. marts 2021 drøftedes dannelse og teknologiforståelse med udgangspunkt i dannelsesperspektivet, undervisningsperspektivet og uddannelsesperspektivet med eksempler fra grundskolen, ungdomsuddannelserne og de videregående uddannelser.
Her er en række relevante referencer:
“7 årsager til, at teknologiforståelse ikke skal være et selvstændigt fag i folkeskolen” af uddannelsesforsker Ove Christensen, UC Absalon, Politiken, 17.03.2021
“Teknologiforståelse skal være en del af fremtidens folkeskole” af Dansk Industri, Altinget, 16.03.2021
“Teknologiforståelse i folkeskolen rejser flere spørgsmål, end det besvarer” af Forskningschef Thomas Illum Hansen, UCL med flere, Altinget, 16.03.2021
“Teknologiforståelsen skal dreje sig om digital myndiggørelse” af forskningscheferne Andreas Rasch-Christensen, VIA og Thomas Illum Hansen, UCL, Politiken, 15.03.2021
STIL har udgivet denne side om Teknologiforståelse i folkeskolen.
På forskernetværksmødet den 12/11 2020 drøftedes nødundervisningens implikationer på baggrund af undersøgelser i foråret 2020 blandt lærere og elever på de 3 uddannelsesniveauer: grundskole, ungdomsuddannelser og videregående uddannelser.
Her er en række relevante referencer:
Nødundervisning under corona-krisen – et elev- og forældreperspektiv ved Ane Qvortrup, professor, SDU
Fjernundervisningstemperatur.dk ved Sebastian Bigandt, seniorkonsulent, Tænketanken DEA og Søren Lundsgaard Jørgensen, pædagogisk konsulent, eVidenCenter
Evaluering af online-nødundervisning forår 2020 på KU, Morten Misfeldt, professor, Center for Digital Uddannelse og Lasse X Jensen phd, Institut for sundhedsvidenskab
Erfaringer og oplevelser med online undervisning på 9 videregående uddannelsesinstitutioner i foråret 2020 ved Marianne Georgsen, UCN og Anne Qvortrup, SDU.
De digitalt innovative lærere vil bruge blended learning ved Centerchef Michael Lund-Larsen, eVidenCenter, specialkonsulent Søren Jørgensen, eVidenCenter samt Lektor Ph.d. Be nt B. Andresen, DPU.
Hvad lærte vi af al det hjemmeskole? af Jesper Tække, Lektor, Ph.d. Aarhus Universitet IKK
Hvad kan HyFlex-organiseret undervisning? af Helle Mathiasen, Københavns Universitet og Henrik Bregnhøj, Københavns Universitet.
Onlinestuderende spørger mere til undervisningen end dem, der er fysisk tilstede. af Helle Mathiasen, Københavns Universitet.